ESTETİK SEYİR-1

ESTETİK SEYİR
Estetik “yaratım” probleminin tam karşısında deyim yerindeyse estetik eserin “alınması” problemi bulunur. Estetik algıyla tamamen öznel bir dünyaya girmiş olmuyor muyuz? Her seyirci, her dinleyici estetik zevkini, bu zevki bulduğu yerde alır ve zevklerin çeşitliliği çok renkli, çok kıvrımlı bir yelpaze üzerinde sıralanır. Sanattan hoşlanan birinin zevkini incelemenin imkânsız olduğu söylenebilir. Çünkü ortada tek değil binlerce zevk vardır. “Yaratıcıların ortak bir psikolojisi olmasına karşılık, seyircilerin her biri ortak bir ölçü olmaksızın kendi tarzında zevk duyar. Şüphesiz bütün seyircilerde estetik duygu kendini bir iç sevinçle ortaya koyar. Ama Karl Münchinger’in yönetiminde çalınan Bach’ın İkinci Brandenburg konçertosunu dinleyen kültürlü bir sanatseverle, Top 50 listesi içinde bulunan filanca şarkıyı kendinden geçmiş bir şekilde dinleyen bir yeni yetme, aynı duyguyu mu duyarlar?

Bize öyle geliyor ki bilinçli olarak estetik duygunun öznelliğini kabul eden Victor Basch’ın görüşünü benimsemek, estetik duygu hakkında her türlü felsefi kuramın imkânını kesin olarak ortadan kaldırmak ve güzelliğin gerçek değeriyle ilgili her türlü yaklaşımı reddetmek demek olacaktır.

Gerçekten sanat eserinin doğurmuş olduğu en yaygın duygular, estetik duygular değildir. Açık saçık fotoğraflardan veya genç ve yakışıklı erkek mirasyedilerin yoksul işçi kızlarıyla evlendikleri “popüler” diye adlandırılan romanlardan hoşlanan bir insanla ilgili olarak sanatsal bir seyirden söz etmeyiz. Malraux’nun dediği gibi, “açlık doyurucu” bu sanatlar, “karşı-sanatlardır.

Bir önceki yazımda « makalem ilgini çekebilir. Okumak istermisin ?
yorum yok
349 okuma
17 Kasım, 2016
MeHVaN
MeHVaN

Site web editörü olan admin makale yazarlığı yapar. Site web editörü olan admin makale yazarlığı yapar. Site web editörü olan admin.


Yorumlar



Bir Yorum Yazmak İstermisiniz ?